piątek, 15 listopada 2013

"Geneza" - Jessica Khoury

Tytuł: “Geneza”
Autor: Jessica Khoury
Wydawnictwo: Wilga
Ilość stron: 512
Ocena: 10/10

   Ludzie przeważnie dążą do doskonałości i chcą być jak najbliżej ideału. Robią, co mogą, aby to osiągnąć i mowa tutaj zarówno o zwykłych osobach, jak i o naukowcach, którzy usilnie próbują stworzyć rzeczy, o jakich marzyli już ich przodkowie. Jedną z nich, zapewne najbardziej upragnioną, jest znalezienie sposobu na oszukanie śmierci, czyli zapewnienie wiecznego życia na ziemi. Ale sam fakt bycia nieśmiertelnym to przecież za mało - idealny człowiek, oprócz tego, że jest niezniszczalny, powinien być intelientny, silny i piękny. Czy ludzie są w stanie czegoś takiego dokonać? Okazuje się, że tak.

   Grupa naukowców tworzy kompleks laboratoryjny w samym sercu Amazonii. Dlaczego akurat tam? Powodem jest odkrycie pewnej rośliny, której nawet uczeni nie są w stanie wyhodować. W związku z tym korzystają z niezwykłego daru natury, jakim jest kwiat elizji, i dzięki temu latami pracują nad genem nieśmiertelności. W końcu na świat przychodzi Pia - pierwsza idealna, niezniszczalna i nieśmiertelna istota. Żadne ostrze nie jest w stanie przebić jej skóry, a inteligencja dziewczyny dorównuje jej sile. Pia od dzieciństwa jest szkolona oraz poddawana różnym testom opracowywanym przez jej “ciocie” i “wujków” - naukowców pracujących w ośrodku badawczym. Dziewczyna jest świadoma, jak wielkie znaczenie dla świata ma jej istnienie, dlatego pilnie się uczy, aby w przyszłości dołączyć do zespołu Immortis i pomóc w tworzeniu ludzi podobnych do niej - doskonałych w każdym calu. Ma nadzieję, że wtedy zrobi coś dobrego dla ludzkości i jednocześnie przestanie czuć się wyobcowana - bo fakt, że wszyscy ją uwielbiają, nie zmienia rzeczywistości, w której jej bliscy umrą, a ona będzie żyła dalej. 
 
"Nie ma narodzin bez śmierci. Życia bez łez. To, co zostało zabrane z tego świata, musi zostać zwrócone, a temu, który bierze i nie oddaje, który ośmiela się zachwiać równowagę rzeki, temu zostanie odebrane wszystko. Nikt nie powinien żyć wiecznie.”

   W dniu siedemnastych urodzin Pii wszystko się zmienia. W większości jest to zasługa nowej “cioci”, która niedawno przybyła do ośrodka Little Cambridge. Kobieta, nieprzyzwyczajona do zasad panujących w kompleksie, czasem wspominała o życiu poza, całkowicie obcym i nieznanym Pii. Dla dziewczyny całym światem było kilka budynków otoczonych dżunglą. W końcu nastolatka, zaintrygowana i spragniona wiedzy, wymknęła się do lasu przez dziurę w płocie. Chciała tylko na chwilę oderwać się od ciągle śledzących ją oczu. Jednak to, co tam odkryła, całkowicie ją przerosło.

"Prawda potrafi przeszyć i zniszczyć najbardziej niezniszczalnych z nas."

   Pia, podczas swojej nocnej eskapady, spotkała Eio - chłopaka, który okazał się być członkiem mieszkającego w dżungli plemienia. Sam fakt życia innych ludzi w tej dżungli, za murami laboratorium, jest dla dziewczyny szokiem. Do tego opowieści Eio o świecie, książkach, religiach - totalna abstrakcja. Nastolatka nie może pogodzić się z tym, co wie, a tym, co zobaczyła i usłyszała. A skoro naukowcy nie mówili jej o wielu sprawach, to co jeszcze przed nią ukrywają? Idealna i nieśmiertelna Pia zaczyna wątpić we wszystko, w co do tej pory wierzyła. Im częściej wymyka się z Eio do jego osady, tym bardziej gubi się w sobie. Co jest prawdą, a co nie? Lekcje dawane przez naukowców, którzy zawsze byli dla niej dobrzy, czy opowieści dzikiego, śmiertelnego chłopaka? Pia postanawia się tego dowiedzieć, ale czy poznanie prawdy wystarczy? I tak będzie musiała zdecydować, co jest dla niej najważniejsze i czego pragnie - stworzenia ludzi podobnych do niej, w tym idealnego partnera czy miłości do jakiegoś dzikusa? Odkrycie sekretu, jaki stoi za stworzeniem genu nieśmiertelności, wcale jej w tym nie pomaga...

“O doskonałości świadczą czyny.”

   “Geneza” to dość obszerna powieść, w której jednak akcja toczy się cały czas. Z każdą kolejną stroną wydarzenia robią się coraz bardziej intrygujące, a główna bohaterka, która toczy w sobie trudną walkę, przechodzi ogromną metamorfozę. Autorka z jednej strony funduje nam opis dzikiej dżungli, plemienia, do którego należy Eio i całkowicie nieznanych Pii zachowań. Zaś z drugiej strony możemy poznać naukowców, którzy stworzyli i wychowali dziewczynę. A trzeba przyznać, że kreacja bohaterów w tym dziele jest świetna. Niektóre “ciocie” i “wujkowie” działali mi na nerwy, inni byli cudownymi i wartościowymi ludźmi, gotowymi do poświęceń i złamania swoich zasad. Jeszcze inni udawali przyjaciół, a okazywali się być zdrajcami działającymi we własnym interesie. Więc to nie tak, że Pia, poznając prawdę, nie musiała się zastanawiać, tylko od razu chciała opuścić tych kłamców. Dziewczyna była w ogromnej rozterce, bo pokochała ludzi z obu stron wysokiego płotu. A jej wewnętrzny konflikt wcale nie był najtrudniejszy, bo najgorsze miało dopiero nadejść.

   Staram się nie ominąć żadnego aspektu tej książki, ponieważ jest ona w całości po prostu świetna! Akcja (której naprawdę jest dużo), bohaterowie (ciekawie wykreowani), ale także duża refleksyjność i moralne pytania, na które niełatwo odpowiedzieć. W końcu trzeba się zastanowić - czy istnieje tylko jedna prawda? A jeśli tak, czy są tak ważne rzeczy, na które nawet ona nie ma wpływu?

   Polecam tę książkę każdemu. Na pewno nie będziecie się przy niej nudzić, bo mimo tych pięciuset stron, czyta się szybko, ze względu na wartką akcję i przyjemny styl autorki. Poza tym, czyż nie miło zatopić się w wydarzeniach, które mają miejsce w oryginalnym i ciekawym miejscu (a nie w kolejnym Nowym Jorku czy innych miastach) i dotyczą spraw niecodziennych, ale bardzo pomysłowych? Jeśli jeszcze się wahacie, to zdecydowanie Was namawiam na jak najszybsze wzięcie się za lekturę!


15 komentarzy:

Ema Pisula pisze...

mam książkę na półce, ale prawdę mówiąc nie wiem co mnie podkusiło żeby się na nią wymienić... nie mam na nią za bardzo ochoty, jak się uda to wymienię ją przed lekturą. a jak nie, to pewnie w końcu przeczytam, ale naprawdę mnie do tego nie ciągnie.
może i jest dobra, ale po prostu takie książki już mi się znudziły i uważam je za schematyczne, i dlatego uważam że nie przypadnie mi do gustu, i tyle :>

izkalysa pisze...

Ja również mam na półce, nawet zaczęłam czytać, ale mnie nie wciągnęła... Jednak, po Twojej recenzji, zaczynam się zastanawiać, czy nie odłożyłam tej powieści zaraz przed rozwojem akcji i czy coś straciłam? Chyba muszę jeszcze raz otworzyć "Genezę":) No i oczywiście dodaję bloga do obserwowanych :)

Patka pisze...

Kupiłam ją jakiś czas temu ale mój brat odbierał zamówienie z księgarni, a że akurat mu się nudziło zaczął czytać. Do tej pory nie widziałam jej na oczy, bo mieszkamy dosyć daleko do siebie :P Ale uparcie twierdzi, że ją skończy więc muszę cierpliwie poczekać ;)

Carline C pisze...

Cieszy mnie twoja ocena, bo sama mam na półce "Genezę" i nie mogę się doczekać aż ją przeczytam :)

Gosiarella S. pisze...

Ha! Mam ją już na półce, więc piszczę z rozkoszy czytając Twoją recenzję :) Już nie mogę się doczekać czytania książki!

kasandra_85 pisze...

Zdecydowanie muszę dopaść tę książkę. Zapowiada się interesująco:)

Gabrielle_ pisze...

Dosłownie wczoraj wypatrzyłam tę książkę na goodreads, a tu okazuje się, że już będę miała możliwość przeczytania jej po polsku. Super! Jestem jej ogromnie ciekawa, tym bardziej cieszy mnie twoja wysoka ocena :)

Ash- era pisze...

Ojej, uwielbiam tę okładkę. Książkę od dawna mam na liście :D Oryginalnych powieści to ze świecą szukać. Pełno teraz historyjek o laskach w NY, albo innych dużych miastach. Masz rację, tu jest coś wyjątkowego. Przez swoją recenzję jeszcze bardziej mnie zaciekawiłaś tą książką :)

Eurydyka pisze...

Już dawno temu miałam ochotę to przeczytać. Zdania nie zmieniłam do dzisiaj.
A Ash-era ma rację. Okładkę można uwielbiać. ;)
Pozdrawiam. :)

Tatii Sheri pisze...

Uwielbiam tę książkę - jedna z moich najukochańszych! Polecam również!
Czytadła Tetiisheri

Aleksnadra pisze...

Od jakiegoś czasu chodzi za mną ta książka. Ten gatunek z resztą bardzo mi odpowiada :)

Ellie Moore pisze...

Nie mogę się doczekać kiedy i ja będę miała możliwość przeczytania tej lektury. Zapowiada się niesamowicie!

GumcioBook pisze...

Już od premiery bardzo chcę przeczytać tę książkę, jednak ciągle coś staje mi na drodze.

X Rosemarie pisze...

Jest aż tak dobrze? Na "Genezę" miałam wcześniej ochotę, a po Twojej recenzji jeszcze bardziej chcę ją przeczytać!

Blogger pisze...

There's a chance you're eligible for a complimentary $1,000 Amazon Gift Card.

Prześlij komentarz

Drogi Czytelniku! Bardzo mi miło, że się tutaj znalazłeś. Jeśli spodobał Ci się post i chcesz podyskutować - zostaw komentarz :)