czwartek, 9 sierpnia 2012

"Pamiętnik z przyszłości" - Cecelia Ahern

Tytuł: “Pamiętnik z przyszłości”
Autor: Cecelia Ahern
Wydawnictwo: Świat Książki
Ilość stron: 352
Ocena: 9/10

   Na pewno każdy choć raz w życiu zastanawiał się, jakby to było znać swoją przyszłość. Gdybyśmy wiedzieli, co przyniesie jutro, moglibyśmy zachować się inaczej w niektórych sytuacjach, aby zmienić coś na naszą korzyść. Taką szansę od losu otrzymała nastoletnia Tamara Goodwin w momencie, w którym jej życie zaczęło się walić. Bogata dziewczyna, która zawsze dostawała to, czego chciała, musiała pogodzić się z samobójstwem ojca oraz depresją, w jaką wpadła jej matka po śmierci męża. Na dodatek bank odebrał im dom, więc Tamara zostawiła przyjaciół i wyprowadziła się z rodzicielką na wieś do wujka i cioci, aby tam zacząć nowe życie. Czy aby na pewno spokojne?

   Któregoś dnia przez okoliczne wsie przejeżdżała biblioteka objazdowa. Tamara, chcąc zabić czającą się wszędzie nudę, postanowiła skorzystać z okazji, aby zrobić coś ciekawego. Zamierzała tylko zaprzyjaźnić się z chłopakiem, który wypożyczał innym książki, ale skończyło się na tym, że jeden wolumin trafił do niej. Zaintrygowało ją to, że księga nie miała tytułu ani autora, a na dodatek była zamknięta na klucz. Kiedy później Tamarze udało się ją otworzyć, ujrzała puste kartki, zapełniające się co noc jej własnym pismem. Dziewczyna miała przy sobie swój pamiętnik z przyszłości, dzięki któremu wiedziała, co zdarzy się następnego dnia. Za sprawą pamiętnika mogła zmienić bieg wydarzeń, ale czy to aby na pewno dobre rozwiązanie dręczących ją problemów?

   “Pamiętnik z przyszłości” to dzieło Ceceli Ahern, którą na pewno kojarzycie dzięki fantastycznej powieści zatytułowanej “P.S. Kocham Cię!”. W tej książce autorka ponownie pokazuje, z jaką łatwością przychodzi jej tworzenie świetnych historii, w których bardzo łatwo się zatracić. Uwierzcie mi na słowo, że odejście od lektury było dla mnie niesamowicie trudne. Do ostatniej strony nie wiedziałam, jak potoczą się losy bohaterki, która za pomocą magicznego pamiętnika próbowała odkryć sekrety swojej rodziny. Podobała mi się wielowątkowość fabuły oraz to, że romanse wcale nie były na pierwszym planie, ale mimo tego świetnie wkomponowały się w całość. Ogólnie rzecz biorąc, treść książki niesie za sobą głębokie przesłanie, choć po zarysie fabuły ciężko jest wysunąć takie wnioski. Nie zapominajmy jednak, że historia powstała z ręki osoby, która napisała już kilka pięknych dzieł, w związku z czym nie jest pierwszą lepszą powiastką dla młodzieży. Mimo tego, że główną bohaterką i jednocześnie narratorką jest nastolatka, to myślę, że pozycja ta wciągnęłaby również osoby starsze.

   Właściwie jeśli chodzi o postacie, to jestem pod wrażeniem metamorfozy, jaką przeszła Tamara - z bogatej, rozpieszczonej i pyskatej dziewczyny zmieniła się w osobę rozumiejącą świat, dla której na pierwszym miejscu są osoby bliskie, a nie imprezy do białego rana. Jednak żeby do tego doszło, musiało wydarzyć się wiele, niekoniecznie przyjemnych, rzeczy.
   Inni bohaterowie również są dobrze wykreowani - mają swój własny charakter, co jest ważne. Mówię tutaj nie tylko o istotnych postaciach, takich jak rodzina czy przyjaciele dziewczyny, ale również o osobach, które znalazły się w tle. Niektóre z nich mają swoje małe (albo większe) dziwactwa, co bardzo urozmaica powieść.

   Jakie jest zasadnicze przesłanie książki? - to miłość jest najważniejsza, zwłaszcza ta istniejąca w rodzinie. Bliskim należy wybaczać, gdyż czasem mogą zrobić coś złego, jak nas okłamać, ale tylko dla naszego dobra. Trzeba jednak uważać, aby kilkoma nieprawdziwymi słowami nie zniszczyć komuś życia. To może nieść za sobą fatalne skutki, trudne do przewidzenia, nawet przez tajemnicze pamiętniki.

***

Niestety, przez tę recenzję nie potrafiłam oddać zachwytu, w jaki wprawił mnie “Pamiętnik z przyszłości”. Po tym dziele, pierwszy raz od dawna miałam książkowego kaca : D Udało mi się je nabyć (tak jak kilka innych perełek) dzięki lipcowej promocji na stronie Weltbild.pl

Chciałabym, żebyście wiedzieli, że czytam Wasze posty tak często, jak dam radę i z przyjemnością poznaję nowe tytuły, których potem szukam w bibliotekach lub księgarniach (uwielbiam, kiedy znajdę recenzję czegoś, co trafi w mój gust!). Nie zawsze jednak zostawiam ślad, co muszę koniecznie nadrobić :)

36 komentarzy:

versatile pisze...

Ja również nabyłam tę książkę w lipcowej promocji na Weltbildzie, wkrótce się za nią zabiorę. Mam nadzieję, że mi również się spodoba :)

Elen pisze...

Także kupiłam ją w Weltbildowej promocji, przeczytałam i jestem zachwycona! Świetni bohaterowie, przemiana Tamary, wątek paranormalny w postaci pamiętnika, rodzinne tajemnice. A najbardziej spodobał mi się ten dreszczyk emocji. Cudo :)

Simon pisze...

Po okładce nie sądziłem raczej, że to może być coś dla mnie, ale po Twojej recenzji już tak:) Jakoś nie jestem fanem opowieści o nastolatkach, z lekką lub większą domieszką fantastyki, ale tym razem wygląda to bardzo interesująco. Może spróbuję:)

Pozdrawiam gorąco

Pati pisze...

Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale po przeczytaniu Twojej recenzji, wiem, że muszę ją szybko znaleźć :)

czytamwiecpisze.blogspot.com

Agata pisze...

mam w planach, jesteś kolejna osoba, która bardzo dobrze ocenia książkę :)

tajus pisze...

Mam w planach tę książkę. Ba, twórczość Ahern, bo ta autorka cieszy się dużym uznaniem wśród czytelników, a jeszcze nie miałam okazji zapoznać się z żadną z jej pozycji...

Magda pisze...

ehh i teraz żałuję, że też jej nie upolowałam na promocji w Weltbild :)

Justyna pisze...

Na pewno się skuszę. :)
[ksiazkowo17]

Miłośniczka Książek pisze...

tytuł mam na oku :)
"PS Kocham Cię" czeka natomiast na półce na swoją kolej :)

Taki jest świat pisze...

Swietna historia :)

Blueberry pisze...

Przekonałaś mnie!

Sheti pisze...

Taki pamiętnik to by było coś :D

Natula pisze...

Książkę również kupiłam w promocji Weltbildu, póki co leży sobie spokojnie i czeka, ale mam nadzieje,że i dla mnie będzie tak zachwycającą lekturą.

little.decoy7 pisze...

Może być ciekawie. Przeczytam, jak tylko wpadnie mi w ręce.
Pozdrawiam!

Piotrek pisze...

Zastanawiałem się czy jej nie wrzucić do koszyka podczas promocji, ale pierwsza z brzegu opinia z sieci mnie zniechęciła. Teraz trochę żałuję, drugiej okazji nabycia jej za dychę może już nie być.

czas-odnaleziony pisze...

A "PS. Kocham Cie" mnie zanudzila... no, nic, moze tym razem bedzie lepiej :-).

Scathach pisze...

U-WIEL-BIAM Ahern! Jak tylko jej książki ukazują się na polskim rynku, to wpadam w szaleńczą euforię. I nigdy, przenigdy nie potrafię oddać swoich uczuć w recenzji, choćbym odczekała długie tygodnie. Nie inaczej było z "pamiętnikiem":)
Już sam widok recenzji na Twoim blogu podziałał na mnie jak balsam!
Pozdrawiam i zachęcam do lektury innych książek pisarki:)

Nati pisze...

Bardzo ciekawi mnie ta książka, szczególnie ten motyw z poznawaniem przyszłości strasznie mnie intryguje. Chętnie przeczytam.

Susie pisze...

Naprawdę zachęciłaś mnie do przeczytania tej książki. Zaciekawiła mnie ona i chyba przy okazji się za nią rozejrzę :)

Antyśka (Meow) pisze...

Cieszę się, że książka przypadła Ci do gustu. Czytałam ją z pół roku temu i wywarła na mnie również wiele pozytywnych wrażeń ;)
Pozdrawiam!

Ashera pisze...

Uwielbiam twoje recenzje. Czasami czytam je po prostu kilka razy, bo są bardzo ciekawe i...niezwykle zachęcające. :) Tej książki nie miałam jeszcze możliwości przeczytać, ale kto wie? może kiedyś :) P.S. U mnie kolejna recenzja, więc przy okazji zapraszam.

Cassin pisze...

Książkę czytałam w wakacje rok temu i byłam pod jej wrażeniem - było to moje pierwsze spotkania z Ahern, a "P.S.Kocham Cię" jeszcze nie doczytałam (rok temu odłożyłam przed końcówką i już nie wróciłam do niej, ale muszę to nadrobić).
Pozdrawiam !

Sylwia_85 pisze...

To coś dla mnie! Na pewno książka przypadłaby mi do gustu :) Wpisuję na listę :)

awiola pisze...

Podoba mi się okładka tej książki. Zapiszę sobie jej tytuł :)

Larysa pisze...

Jeszcze pomyślę :)

kasandra_85 pisze...

Książka już za mną i również przypadła mi do gustu, podobnie jak inne powieści autorki.
Pozdrawiam:))

Agata pisze...

Akurat miałam ją kupić w tej promocji, ale ostatecznie zdecydowałam się na coś innego ;)

use imagination pisze...

Tak, tak, tak! Mam tę książkę, również nabyłam ją w promocji WeltBild'a i ogromnie się cieszę, że tak Ci się podobała-mam nadzieję, że ja również będę nią zachwycona.

Kahlan84 pisze...

O matko, muszę przeczytać :) Zapowiada się fantastycznie.

Scarlett pisze...

Muszę przyznać, że jestem mocno zaintrygowana.

eM pisze...

Mam tę książkę. Również dzięki Weltbild ;)
Świetna ta promocja była!
Książka czeka na swoją kolej, ale już powoli nie mogę się doczekać ;)

Sylwuch pisze...

Sama nie wiem czy chciałabym znać swoją przyszłość. Ma to wiele plusów, ale także sporo minusów... Chętnie zapoznałabym się z tą książką, aby dowiedzieć się jak Tamara poradziła sobie z tą wiedzą.

deszczowa_nimfa pisze...

koniecznie muszę przeczytać! Znalazłam ksiazke dla siebie, uwielbiam tą autorke właśnie dzieki "P.S kocham Cię". Świetna recenzja ; )

Meme pisze...

Również, tak jak wiele osób, skusiłam się na tą pozycję i czeka ona na swoją kolej ;) Dzięki Tobie zrozumiałam, że muszę przeczytać tą lekturę znacznie szybciej, niż planowałam ;D

Nelaime pisze...

Rozejrzę się za nią (:

Klaudyna pisze...

Brzmi bardzo apetycznie. Jeżeli moge tak to określić. ;) Czytałam niedawno "PS Kocham Cię" i się nie zachwyciłam, ale ta historia wydaje się dużo lepsza. I jak będę miała okazję, rozejrzę się za nią i przeczytam. ;)

Pozdrawiam,
Klaudyna

Prześlij komentarz

Drogi Czytelniku! Bardzo mi miło, że się tutaj znalazłeś. Jeśli spodobał Ci się post i chcesz podyskutować - zostaw komentarz :)